“Physical Activity and Lifestyle” (PAL) studijų programa žinoma net ir Nyderlandų pareigūnams

  Groningeno Hanze universitete (Nyderlandai) trys studentai iš LSU kartu su penkiasdešimčia studentų iš Danijos, Suomijos, Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Ispanijos, Portugalijos ir Nyderlandų dalyvavo Sporto, Kūno kultūros ir Treniravimo Sveikatai (Sport, Physical Education and Coaching for Health – SPEACH) projekto intensyvioje studijų programoje. Jos metu buvo pilotuoti trys iš penkių sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo (Health Enhancing Physical Activity – HEPA) studijų modulių, kuriuos parengė projekto nariai dėstytojai–ekspertai iš septynių Europos Sąjungos šalių (tarp jų ir Lietuvos – LSU docentės dr. Renata Rutkauskaitė ir dr. Rita Gruodytė-Račienė).  Šių HEPA modulių ir SPEACH projekto tikslas – plėsti Europos piliečių ir sporto profesionalų supratimą apie fiziškai aktyvų ir sveiką gyvenseną. SPEACH projektas buvo išvystytas kito sėkmingo projekto, žinomo kaip PALC (Physical Activity and Lifestyle Counseling), pagrindu. Intensyvios savaitės dalyviams teko patirti tikrąją Olandijos “dviračių kultūrą”. “Dar niekad nemačiau gatvėse tiek daug dviračiais važiuojančių žmonių! Ypatingai  rytais, kai universiteto link visi dviračių takai būdavo perpildyti į paskaitas skubančių studentų. Iki universiteto su dviračiu kelionė trunka apie pusvalandį ir jaunimas nekreipia dėmesio, kad lauke nemaloniai spaudžia šaltukas”,– teigia BNLFAS 3 kurso studentė Skaistė Kiršytė. Kita tradicinė olandų fizinio aktyvumo veikla, pasiūlyta visiems programos dalyviams, daug kam buvo tikru iššūkiu, nes teko išbandyti pirmą kartą – greitasis čiuožimas. Tiesiog fantastiška, kai čiuožimo arena zvimbia nuo pašėlusiu greičiu pro šalį čiuožiančių jaunų ir garbaus amžiaus Groningeno gyventojų bei svečių. Ir jų tiek daug net aštuntą valandą vakare.

  Įdomi studentų priėmimo gyventi pas studentus olandus tradicija – tokiu būdu trumpam atvykę užsienio jaunuoliai turi galimybę geriau pažinti šalies kultūrą, artimiau susidraugauti. “Mokymo medžiagą gavom maždaug dvi savaitės iki projekto pradžios, tad pasiruošti studijų moduliams laiko tikrai užteko. Viena buvo neaišku, kur, kaip ir su kuo gyvensiu – tą sužinojau tik paskutinę minutę”,– pasakoja BNLTRS 3 kurso studentas Žygimantas Birgiola. Visą savaitę vyko mokymai, praktiniai užsiėmimai, darbas grupėse. “Mano pasirinktas modulis kurio mokiausi buvo “Designing educational sport environments for children with special needs”. „Džiugu, jog galėjome stebėti, kaip sporto mokykloje vyksta užsiėmimai vaikams iš nepasiturinčių šeimų, bendrauti su treneriais, žaisti kartu su vaikais. Kitą dieną lankėmės vaikų su specialiaisiais poreikiais mokykloje, kurioje stebėjome kūno kultūros pamokas. Žaidėme įdomų „Dodgeball“ žaidimo variantą: mūsų modulio dėstytojas (ne vienus metus dirbantis vaikų su specialiaisiais poreikiais mokykloje) bandė būti kuo blogesniu kūno kultūros mokytoju, darydamas visas įmanomas pamokos vedimo klaidas. Vėliau tai aptarėme ir  gavome puikių patarimų kaip organizuoti pamoką vaikams su skirtingais poreikiais”,– įspūdžiais dalijosi Skaistė.  Programos pabaigoje studentai mažose grupelėse turėjo pristatyti savo modulio pagrindinę užduotį – atliktus savarankiškus darbus.

  Kartą, sustabdyta pareigūno patikrinti dviračio švieseles ir atšvaitus, Skaistė buvo maloniai nustebinta, kad šis penkiasdešimties metų amžiaus vyriškis, laisvai ir taisyklingai kalbantis angliškai, į klausimą “Ką studijuoji?” išgirdęs jos atsakymą “Esu „PAL“ programos studentė”, pasakojo, jog Olandijoje ši programa buvo tokia populiari, kad vienu metu sveikatingumo specialistų buvo daugiau nei darbo vietų jiems!

Atsižvelgiant į intensyvios programos dalyvių atsiliepimus bei išorinį vertinimą, HEPA studijų moduliai bus koreguojami, tvirtinami ir siūlomi integruoti tokiose studijų programose kaip Kūno kultūra, Treniravimo sistemos ar Fizinis aktyvumas ir sveika gyvensena.

Projektas yra finansuojamas Europos Sąjungos pagal Erasmus+ programą (2015–2017).

 

                                                                           Informaciją parengė doc. dr. R. Gruodytė-Račienė.

                                                                           Nuotraukos: projekto dalyvių.