Tarptautinis „Nordplus HZ“ projektas „Mokyklų kiemų galimybės mokinių fiziniam raštingumui ir aktyvumui skatinti skaitmenizacijos eroje“ (SAPLACED) subūrė Šiaurės ir Baltijos šalių partnerius iš universitetų, mokyklų, fizinio aktyvumo specialistų bei mokytojų asociacijų siekiant kurti fizinio aktyvumo ir raštingumo galimybes mokyklose. Projektas truko nuo 2021 iki 2023 metų ir įtraukė partnerius iš Lietuvos, Estijos, Latvijos, Islandijos, Suomijos ir Norvegijos. Džiugu, kad dar 2014 m. užsimezgusi partnerystė plėtojasi iki šiol ir leidžia kurti bendrus produktus siekiant tobulinti tiek studentų rengimą universitetuose, tiek ieškant naujų, aktualių bei įvairius dalykus integruojančių erdvių mokyklose.
Per projektą vyko daugybė susitikimų, kurių metu buvo aptartos geriausios praktikos ir tyrimų idėjos. 2021 m. lapkritį vykusiame pirmame susitikime partneriai pristatė savo šalių iniciatyvas, skirtas mažinti vaikų sėdimą laiką ir skatinti fizinį aktyvumą. Per susitikimus partneriai galėjo susipažinti su kiekvienos šalies pristatytais sėkmingų „aktyvių mokyklų“ praktikos pavyzdžiais ir veiklos idėjomis – Estijos mokykla „School in Motion“ ir Suomijos nacionalinė programa „Schools on the Move“ ir kt. Be to, per ankstesnį projektą sukauptos mokyklų kiemų aplinkų rekomendacijos http://dspace.lsu.lt/handle/123456789/87 praktiškai išbandytos mokyklose.
Per susitikimus partneriai ne tik lankėsi įvairiose mokyklose, diskutavo apie įvairių praktikų galimybes, bet ir patys jas išbandė bei aprašė ir surinko įvairių šalių geriausias praktikas, kaip integruoti fizinį aktyvumą į mokomuosius dalykus, taikant įvairias technologijas, susipažino su inovatyviomis fizinio aktyvumo pertraukų praktikomis ir kt. Projekto metu sukurti, praktikoje patikrinti išsamūs geriausių praktikos pavyzdžiai bus prieinami mokytojams visose dalyvaujančiose šalyse, nes šie pavyzdžiai kartu su teoriniu pagrindimu buvo išleisti kaip metodinis leidinys anglų kalba http://dspace.lsu.lt/handle/123456789/117. Netrukus šis leidinys bus publikuojamas ir visomis partnerių nacionalinėmis kalbomis (estų, latvių, islandų, latvių, lietuvių, norvegų bei suomių). Šis vadovas padės integruoti fizinio aktyvumo veiklas į kasdienį mokyklų gyvenimą, skatinant mokinius daugiau judėti ir būti aktyvius. Projekto rezultatai ne tik pagerins mokinių fizinę sveikatą, bet ir prisidės prie jų mokymosi pasiekimų gerinimo.
Projekto metu partneriai ne tik išbandė praktines veiklas, bet ir surengė Intensyvią studijų programą Suomijoje Jyvaskyloje (2024 03 11–15). Per šią savaitę studentai iš visų partnerinių šalių išbandė įvairias praktines veiklas, patys ieškojo būdų, kaip motyvuoti mokinius būti aktyvius per pertraukas, realiai patikrino, kaip technologijos ir nusakomos jų naudojimosi taisyklės gali keisti mokinių elgesį bei motyvaciją.
Be to, per projektą buvo akcentuojamas ir mokslinių tyrimų bei praktinės veiklos integravimas siekiant ilgalaikio poveikio mokinių fiziniam aktyvumui. Nors projektas baigėsi, tačiau bendradarbiavimas nenutrūko. Liko daug suplanuotų tyrimų įdėjų, sukauptos tyrimo medžiagos bei noro išbandyti dar daugiau įvairių būdų mokinių fiziniam aktyvumui skatinti.
Dėkojame visiems projekto partneriams už aktyvų dalyvavimą ir bendradarbiavimą siekiant bendrų tikslų.
Informaciją parengė doc. dr. Renata Rutkauskaitė ir Irena Čikotienė