Apie mokyklų kiemų įvairovę ir daugiafunkciškumą vaikų judėjimo galimybėms skatinti – intensyvioje „Nordplus“ programoje

Kokios yra geriausios daugiafunkcio mokyklos kiemo savybės ir priemonės, skatinančios mokinių judėjimo gebėjimus? Kokios pagrindinės mokyklos kiemo ypatybės (erdvės, topografija, augmenija, įrengimai ir kt.)? Kuo skiriasi mokyklos kiemas su dominuojančiais natūralios gamtos elementais nuo sukurtos aplinkos įvertinant poveikį vaikų žaidimui ir fiziniam aktyvumui? Tai pagrindiniai klausimai, analizuoti Šiaurės ir Baltijos šalių „Nordplus“ intensyvios programos metu. Ši programa yra viena iš projekto (Nordplus Horizontal project: Schoolyard Affordances for Physically Literate and Active Schoolchildren in Era of Digitalization – SAPLACED (NPHZ-2021/10040) baigiamųjų veiklų.

Studentai, vidurinių mokyklų mokytojai ir universitetų akademikai bei tyrėjai (iš viso 35 dalyviai) iš Lietuvos, Latvijos, Estijos, Suomijos, Norvegijos ir Islandijos dalyvavo tarptautiniuose kursuose, kuriuos organizavo projekto partneriai ir nuoširdžiai priėmė mūsų kolegos iš Jyvaskylos universiteto (Suomija). Kiekvienos šalies partnerės nacionalinės komandos pasidalino prisiminimais iš vaikystės, pristatydamos savo mėgstamą vietą mokyklos kieme ir vietą, kuri niekada arba retai naudota. Pagrindines įžvalgas kurso dalyviams savo paskaitoje perteikė profesorė emeritė Ingunn Fjørtoft (Pietryčių Norvegijos universitetas, Norvegija). Studentai per šią programą turėjo suplanuoti fiziškai aktyvius žaidimus, kuriuos būtų galima žaisti mokyklos kieme. Visi dalyviai aktyviai dirbo atlikdami įvairias užduotis ir pristatymus: „projektavo“ svajonių mokyklos kiemą, stebėjo ir analizavo skirtingų Jyvaskylos mokyklų kiemus.

Taigi ši intensyvi programa buvo geras mokymosi komandoje procesas ir tarpkultūriniai mainai, įdomių ir praktinių dalykų pažinimas šia tema. Svarbiausia žinutė visiems programos dalyviams ir kitiems būsimiems mokytojams – veiklų įvairovę inspiruojančios erdvės, privalomas laikas lauke kiekvieną dieną bet kokiu oru natūralioje ir sukonstruotoje mokyklos kiemo aplinkoje bei nustatytos aiškios taisyklės, pavyzdžiui, jokių telefonų naudojimo mokykloje ne mokymosi tikslais! Taip bus ugdoma fiziškai raštinga jaunoji karta.

Doc. dr. Ritos Gruodytės-Račienės ir doc. dr. Renatos Rutkauskaitės informacija