SUGAPAS projektas: technologijų naudojimas, siekiant pagerinti mokinių fizinį aktyvumą ir gyvenimo būdą

Trejus metus trunkantis SUGAPAS projektas (Supporting Gamified Physical Activities in & out of Schools), kuriam vadovauja Lietuvos sporto universitetas (LSU), baigiasi šių metų gruodį. Vykdant projekto užduotis 8-ių projekto partnerių konsorciume, lapkričio 11 d. Hagoje (Nyderlandai) įvyko baigiamoji konferencija „Technologijomis praturtintas fizinis ugdymas, organizuota vietos partnerio „Games for Health Europe“ gražiame ir moderniame Hagos taikomųjų mokslų universiteto (THUAS) „Sportcampus Zuiderpark“ centre. Programos dalyviai buvo supažindinti su SUGAPAS projekto tikslais (LSU), su motyvuojančiomis edukacinėmis priemonėmis, tokiomis kaip skaitmeninis žaidimas „Battle4Health“, „SUGAPAS Steps Tracker“, „SUGAPAS Massive Open Online Course“ ir „Observatory“ (pateikta partnerių iš Salonikų Aristotelio universiteto, Graikija); su ekspertų vertinimu, kuris parodė bendrą teigiamą sukurtos programos atsiliepimą (pristatė tyrėjų komanda iš Ispanijos, Universidad Católica de Murcia). Pagrindinis trijų kviestinių lektorių (THUAS) pranešimas supažindino auditoriją su keliais projektais, naudojant technologijas, skirtas mokinių fiziniam aktyvumui ir gyvenimo būdui pagerinti.

Po pietų pertraukos visi dalyviai – internetu ir vietoje – galėjo dalyvauti EUPEA (Europos kūno kultūros asociacijos) ir ASVÖ (Austrija) vedamame seminare, kad pasisemtų idėjų ir praktinio įgyvendinimo, kaip naudoti SUGAPAS „įrankius“ mokykloje. Paskutinėje konferencijos dalyje buvo pristatyta SUGAPAS projekto sklaida (moderuota SHE – Europos sveikatos mokyklų tinklo fondas). Kilo labai įdomių ir vaisingų diskusijų apie technologijas ir sportą. Oficialaus renginio uždarymas buvo skirtas visą mėnesį, t. y. 2022 m. spalio 1–31 d., vykusio SUGAPAS „Battle4Health“ konkurso nugalėtojams paskelbti. Užduotis buvo per šį laikotarpį žaidime surinkti kuo daugiau judumo ir sveikos gyvensenos taškų. Dalyvavo beveik 200 paauglių iš įvairių Europos šalių, o daugiausia žaidėjų – iš Kipro, Ispanijos ir Graikijos. Nugalėtojai buvo išaiškinti dviejose skirtingose ​​amžiaus kategorijose: 12–15 metų ir 16–18 metų dalyvių grupėse. Daugiausia balų spalio mėnesį surinko 14 metų  vaikinas iš Kipro „Evagelos“ ir 18 metų mergina „Martha“ iš Graikijos. Abu žaidėjai dalyvavo konferencijoje ir išreiškė  susižavėjimą šiuo žaidimu. Nugalėtojai buvo maloniai nustebinti apdovanojimu – išmaniuoju laikrodžiu „Fitbit Charge 5“.

Dieną prieš baigiamąją konferenciją (lapkričio 10 d.) įvyko 5-asis (ir paskutinis) tarptautinis projekto partnerių susitikimas. Projekto komanda aptarė nuveiktus darbus, apibendrino, ką dar reikia padaryti. Projekto pradžia, sutapusi su 2020 m. prasidėjusia Covid-19 pandemija, po to sekusiais keliais karantino ir valstybių įvestų apribojimų susibūrimams etapais, buvo gana sunki ir sukėlusi daugybę iššūkių. Dauguma susitikimų turėjo vykti internetu ir tik šiemet, kovo mėn., komanda pagaliau turėjo galimybę akis į akį susitikti Liuksemburge. Šiuo metu SUGAPAS skaitmeninį žaidimą „Battle4Health“ žaidžia daugiau nei 1200 žmonių, kurie naudoja ir SUGAPAS Steps Tracker savo kasdienei fizinei veiklai matuoti. Tik šiek tiek mažiau žmonių susikūrė paskyrą SUGAPAS Massive Open Online Course (MOOC), kad praplėstų savo žinias apie fizinį aktyvumą, sveiką mitybą ir sveiką gyvenimo būdą. Nepriklausomi ekspertai projekto programas ir priemones įvertino kaip teigiamas ir naudingas keičiant mokinių žinias ir elgesį apie sveiką gyvenseną. Nors projektas oficialiai artėja prie pabaigos, visi SUGAPAS įrankiai ir platformos bus prieinami mažiausiai trejus metus po projekto nutraukimo. Visi partneriai atitinkamose vietinėse organizacijose ir toliau dirbs su SUGAPAS programomis ir jas reklamuos, nes jos yra veiksmingas, lengvai prieinamas ir nesudėtingai naudojamas būdas ugdyti paauglius apie sveiką gyvenimo būdą.

LSU projektui vadovauja ir atstovauja tyrėjų komanda: projekto vadovė-tyrėja doc. dr. Sandrija Čapkauskienė, tyrėjos doc. dr. Rita Gruodytė-Račienė bei dr. Vaida Pokvytytė.

Projekte partnerio teisėmis dalyvauja: European University of Cyprus (Kipras), Universidad Católica de Murcia (Ispanija), Schools for Health in Europe Network Foundation / SHE (Danija), European Physical Education Association / EUPEA (Šveicarija), the Aristotle University of Thessaloniki (Graikija), Allgemeiner Sportverband Österreichs / ASVÖ (Austrija), Games for Health Europe Foundation (Nyderlandai).

Projekto tikslas – moksleivių sėdimos gyvensenos ir mitybos įpročių keitimas, sveiko gyvenimo būdo skatinimas, paauglių fizinio aktyvumo barjerų įveikimas pasitelkiant skaitmeninius motyvuojančius žaidimus.

„Supportinging Gamified Physical Activities in and out of Schools“ (SUGAPAS) yra Erasmus+ finansuojamas projektas. Bendras projekto biudžetas – 398 782 EUR. Projekto trukmė – 36 mėn. (baigiasi 2022-12-31).

   Doc. dr. Ritos Gruodytės-Račienės informacija